عمومي
درباره مطالب عمومي مردم

چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بكاريم

امروزه با آپارتمان نشيني ، همه ما از نعمت داشتن حياط و باغ در خانه هايمان و درپي آن از لذت سبزي كاري در منزل محروم شده ايم اما تنها سبزي كاري مختص باغ و باغچه نيست و مي توان درگلدان هاي بزرگ در آپارتمان مان نيز سبزي بكاريم و هر روز با ديدن رشد چند ميلي متري جوانه ها،ذوق زده شويم.

فصل بهار بهترين فرصت براي كاشتن سبزيجات است . سبزي كاري در آپارتمان بسيار كم هزينه است و موجب مي شود در همه روزهاي سال سبزي خوردن هاي تازه داشته باشد و از خوردن سبزي كاملا سالم، بهداشتي و ارگانيك لذت ببريد. در اين بخش از نمناك شما را با روش ساده سبزي كاري در آپارتمان آشنا مي كنيم .
آموزش سبزي كاري در آپارتمان

در بهار چه نوع سبزي هايي بكاريم؟

در فصل بهار مي توان انواع سبزي ها را كاشت اما نحوه نگهداري سبزي هاي مختلف با يكديگر تفاوت دارد . مثلا گوجه فرنگي به مواد غذايي بيشتري نسبت به خيار نياز دارد مثلا بايد به گوجه هفته اي دو بار كود بدهيم اما كود دهي به خيار هر دو هفته يك بار لازم است.

هنگامي كه گوجه ها تبديل به نشاء شدند و چهار تا پنج سانتي متر رشد كردند چون ريشه آنها قوي تر شده بايد به گلدان بزرگتر انتقال يابد در اينصورت بهتر ميوه مي دهد. در مورد فلفل هم دقيقا همين طور است.

كاشت گوجه
بهترين روش براي كاشت و پرورش انواع سبزي در آپارتمان
تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان:

    بذر
    خاك استاندارد
    گلدان مناسب
    دستكش
    آبپاش كوچك
    بيلچه
    الك
    خاك مناسب براي كاشت سبزي

در هر زمان و هر فصلي مي توان در آپارتمان بذر انوع سبزي مانند تره، شاهي، شنبليله، ريحان، جعفري، گوجه فرنگي، فلفل رنگي، حتي كدو و بادمجان را در بسترهاي خاكي يا غيرخاكي بكاريد . مثلا براي كاشت سبزيجات مي توان از پرليت كه يك بستر غيرخاكي است ، استفاده كرد اما رشد رشد سبزيجات در آن به كود مخصوصي نياز دارد كه قابل دسترس در بازار نيست.

براي انتخاب خاك مناسب از فروشندگان محصولات كشاورزي كمك بگيريد تا به تدريج بتوانيد قدرت تشخيص و انتخاب خاك مناسب را به دست آوريد. خاك باغچه مخلوط با خاكبرگ بهترين خاك براي كاشت سبزي خوردن است.
انتخاب بذر مناسب براي كاشت سبزي خوردن

براي كاشت سبزي شما مي توانيد با توجه به نوع سبزي از نشاء و يا بذر آن سبزي استفاده كنيد، براي كاشت برخي از سبزيجات فقط بايد بذرشان روي خاك پاشيده شود، اما برخي نياز به نشاء دارند كه مي توانيد نشاء آماده آنها را بخريد. براي حريد بذر دقت كنيد كه بذر توليد همان سال را از گلخانه هاي گل و گياه بخريد . در مورد نشاء هم نشاهايي راخريداري كنيد كه ضخيم بوده و داراي قامتي راست هستند و برگ زرد و يا سوراخي ندارند.


مراحل كاشت سبزي خوردن

1. پس از تهيه گلدان بزرگ براي كاشت سبزي ، خاك مناسبي را انتخاب و الك كنيد و گلدان را پر كنيد تا خاك گلدان به ارتفاع حداقل 15 سانتي متر خاك بريزيد و سطح آن را مرطوب كنيد.

2. در هر گلدان 10 عدد بذر سبزي مثل بذر ريحان، شاهي، نعنا، تربچه و جعفري مي كاريم اما روز قبل از كاشت بذرها را درون آب ولرم 8 ساعت تا سه روز خيس مي دهيم سپس براي كاشت بذرها آنها را از آب خارج نموده و براي گرفتن نمشان روي يك پارچه يا روزنامه قديمي قرار مي دهيم.

3. قبل از هر چيز خاك را با بيلچه يا هر چيزي كه در دست داريد زير و رو كنيد .بهتراست كه خاك كمي نم داشته باشد ولي خيس نباشد كه كار را برايتان سخت كند.

4. سپس بذرها را در سطح رويي خاك مي كاريم .

5. روي دانه ها يك لايه نازك از خاك يعني دو برابر اندازه خودشان خاك مي ريزيم و در صورتي كه بيشتر از اندازه خاك بريزيد بذرها خفه مي شوند و نمي توانند رشد كنند .

6. در ابتداي رشد براي آبياري، يك روزنامه يا گوني روي گلدان پهن كنيد، طوري كه روي سطح خاك را بگيرد بعد با آبپاش شروع به آبياري كنيد تا زمانيكه بذرها جوانه بزنند . براي رشد دو تا سه ميلي متري سبزي ها بهتر است گلدان آماده شده را دور از نور و در جاي تاريك نگهداريد تا روزنامه آرام آرام بالا بيايد.

7. سپس روزنامه را بر داشته و به صورت مستقيم به گياه آب مي دهيم و گلدان را در معرض نور مي گذاريم . سبزي ها با نور بيشتر بهتر رشد مي كنند اما اگر نور آپارتمان ما كافي نبود از لامپ هاي فلورسنت استفاده مي كنيم.

8. هر وقت كه خاك گلدان خشك شد دوباره با آبپاش آب بدهيد اما دقت كنيد وقتي خاك خيس باشد اگر دوباره آب بدهيد ريشه جوانه ها نمي توانند اكسيژن لازم را گرفته و از بين ميروند .


9. دو هفته بعد كود دهي را آغاز مي كنيم و براي اينكار از كود طبيعي استفاده مي كنيم . در صورت در دسترس نبودن كود طبيعي، كودهاي شيميايي استاندارد را تهيه و با توجه به نوشته هاي روي بسته دوز مورد نيازاز اين كود را به گياه مي دهيم.

10. در صورتي كه شما در كاشت سبزيجات خطايي نداشته باشيد بعد از گذشت حدود دو هفته سبزي ها آماده خوردن مي شوند.

11. پس از رشد جوانه ها و پس از اينكه 8 تا برگ دادن دو تا برگ تازه گياهاني مانند ريحان و جعفري و گشنيز و... را كه در سر ساقه قرار دارد را بكنيد تا از پائين ،ساقه فرعي شروع به رشد كند و محصول چندين برابر شود .
جلوگيري از آفت زدن سبزي ها

براي جلوگيري از آفت زدن گياهان مقداري آب را با الكل مخلوط نماييد ودر برخي مواقع به جاي سم، روي سبزي ها بپاشيد تا در صورت حمله شته ها به سبزي ها ، آنها از بين بروند. درطي مراحل رشد سبزي چون از هيچ گونه سمي استفاده نمي كنيم، سبزيجات كاملا ارگانيك (طبيعي) هستند.

چنانچه در اين بخش از نكات باغباني در نمناك اشاره شده است براي پيشگيري از آفت زدگي گياهان راه هاي زيادي وجود دارد؛ مثلا نگه داشتن يك گلدان گياه جعفري يا هميشه بهار دركنار گلدان سبزيجات باعث مي شود تا 60 درصد از بيمار شدن گياه و حمله شته ها كاهش يابد. موزيك نيز بر سلامت گياهان و جلوگيري از برخي آفت ها موثر است.

نكاتي براي پرورش سبزيجات در خانه



هنگام خريد بذر سبزيجات توجه داشته باشيد كه نعناع و پونه، بذر ندارند و بايد آنها را از سبزي فروشي بخريد و بعد از ريشه دار كردن در خاك بكاريد.

سبزيجاتي همچون ريحان بنفش، فلفل هاي زينتي، گوجه فرنگي، جعفري و آويشن كه رنگي هستند را در گلدان هاي سفالي ساده كه به رنگ هاي زيباي آبي، نارنجي و زرد در آورده ايد بكاريد و از ديدن آنها در اين گلدان ها لذت ببريد.

اگر فضاي كافي براي قرار دادن گلدان روي زمين نداريد از سبد استفاده كنيد و سبد را در جايي كه نور كافي وجود دارد آويزان كنيد و انواع سبزيجات را در آن بكاريد.

مي توانيد سبزيجات را باهم و دركنار هم بكاريد و زيبايي بيشتري به سبدبخشيد. مثلا جعفري و گوجه فرنگي را در يك سبد با هم بكاريد.

براي آبياري آن نيز از سيستم آبياري قطره اي استفاده كنيد و اينگونه صرفه جويي در وقتتان نيز نماييد.

براي گلدان خود گياهاني با شاخ و برگ، گل يا ميوه هاي زيبا مانند چغندر برگي قرمز، گل هميشه بهار ليمويي و فلفل تند انتخاب كنيد و گلدان تان را زيبا نماييد و به آن هويت دهيد.

از جعبه هاي موجود در خانه يا جعبه هاي ميوه به جاي خريد باكس يا گلدان مي توانيد استفاده كنيد و درون آنها انواع كاهو، هويج، توت فرنگي يا حتي گل هاي هميشه بهار بكاريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۱ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۶:۳۳ ] [ ليلا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی