عمومي
درباره مطالب عمومي مردم

تميز كردن لكه چربي كابينت و آشپزخانه

جلوگيري از ايجاد لكه هاي روغني بر روي اجاق گاز هنگام آشپزي كردن اجتناب ناپذير است . با گذشت زمان ، اين لكه ها جلوه زشتي به آشپزخانه مي ‎دهند . مناطقي كه بيشتر تحت تاثير اين لكه هاي روغني هستند عبارتند از :كابيت ، هود و اجاق گاز .

تميز كردن اين لكه هاي روغني از روي وسايل آشپزخانه به وسيله يك دستمال خشك و يا مرطوب ، تنها منجر به اتلاف وقت و انرژي مي ‎شود . بسياري از پاك كننده هاي شيميايي نيز در تركيب با گرد و غبار موجود بر روي وسيله مورد نظر، كارآيي ندارند و علاوه بر اين، پاك كننده هاي حاوي آمونياك براي سلامتي مضرند . در اين مقاله به راهكار هاي مناسب براي تميز كردن لكه هاي روغني ايجاد شده بر روي وسايل آشپزخانه خواهيم پرداخت .
تكنيك هاي اصلي و موثر

1. يك دستمال كاغذي را به كمي روغن معدني آغشته كنيد.

2. سطح روغني هود و اجاق گاز خود را با اين دستمال كاغذي تميز كنيد تا لكه هاي روغن از بين بروند. در صورت وجود غلظت بالاي مواد روغني و ديگر مواد تركيب شده با روغن، مي ‎توانيد مقداري جوش شيرين را به روغن معدني اضافه كرده و روي نواحي مورد نظر بماليد .

3. با استفاده از يك دستمال كاغذي ديگر سطح مورد نظر را دوباره تميز كنيد تا روغن به جا مانده روي آن پاك شود ، اين امر به شما در تميز كردن آسان تر وسيله مورد نظر در دفعات بعدي كمك زيادي خواهد كرد و باعث مي‎ شود كه سطح مورد نظر براق تر به نظر برسد .

4. سپس مقادير مساوي آب گرم و سركه سفيد را با هم تركيب كنيد .

5. به وسيله يك دستمال پارچه اي و يا اسفنج ، كابينت هاي آشپزخانه خود را با اين محلول تميز كنيد و لكه هاي سبك روغن ايجاد شده بر روي آن ها را از بين ببريد . براي لكه هاي سرسخت تر، به طور مستقيم از سركه سفيد استفاده كنيد و در آخر با استفاده از يك دستمال مرطوب با آب سرد ، سطوح مورد نظر خود را تميز كنيد .

لكه چربي كابينت

6. همچنين مي ‎توانيد براي تميز كردن فيلتر هود آشپزخانه خود، از تركيب آب گرم و جوش شيرين استفاده كنيد و براي استفاده از اين روش كافيست كه مقداري آب را درون قابلمه بجوشانيد و سپس جوش شيرين را در اندازه كوچك به آن اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا كاملا تركيب شوند و سپس فيلتر هود را درون آن فرو كرده و با يك دستمال آن را تميز كنيد .

7. اگر مواد روغني به خوبي پاك نشده اند ، اين فرايند را تكرار كنيد و در آخر فيلتر هود را با آب داغ بشوييد .

فن اگزوز، اجاق گاز و كابينت هاي آشپزخانه خود را نيز مي ‎توانيد با استفاده از يك دستمال پارچه اي و محلول آب گرم و جوش شيرين تميز كنيد .

اگر روغن معدني در دسترس نداريد ، مي ‎توانيد از روغن هاي گياهي نيز به همين روش استفاده كنيد . روغن گياهي ماده اي ايمن و موثر و طبيعي براي تميز كردن وسايل از جنس استيل ضد زنگ و چوبي از لكه هاي روغن است . با اين حال استفاده از روغن معدني براي تميز كردن سطوح مورد نظر بهتر است زيرا با استفاده از روغن گياهي ممكن است وسايل آشپزخانه تان بعد از مدتي زرد رنگ و چسبناك شوند .

راه آسان ديگر براي خلاص شدن از شر لكه هاي روغن آشپزخانه شامل استفاده از خمير جوش شيرين و پراكسيد هيدروژن به عنوان ماده اي چربي زدا به ويژه براي تميز كردن هود مي ‎باشد .

علاوه بر اين، تركيب ليمو و نوشابه تاثير به سزايي در از بين بردن لكه هاي چربي دارند .

صابون ظرفشويي محصولي قليايي است كه در تركيب با آب گرم خاصيت چربي زدايي خواهد داشت. سينك ظرفشويي خود را با آب داغ شير پر كنيد، يك قاشق غذاخوري صابون ظرفشويي در آن بريزيد و با استفاده از اسفنج و ايجاد حركت هاي دايره اي، لكه هاي روغن ايجاد شده بر روي كابينت هاي خود را پاك كنيد. سپس با استفاده از آب سرد كابينت هاي خود را بشوييد .

كابينت هاي فلزي و كيفيت پايين در صورت شستشو زياد رنگ خود را از دست مي ‎دهند و يا دچار زنگ زدگي مي ‎شوند ، بنابراين خشك كردن آن ها به اندازه تميز كردنشان از اهميت بالايي برخوردار است.

پس از تميز كردن كابينت هاي خود، با استفاده از روغن هاي گياهي مانند روغن ليمو، روغن بلوط، كاج ، افرا و ساير روغن هاي ديگر از كابينت هاي خود محافظت كنيد واز ايجاد آلودگي هاي بعدي بر روي آن جلوگيري كنيد .


روشي براي از بين بردن لكه هاي روغني

1. براي نظافت و پاك كردن لكه هاي روغني از سطح ديوار مسير روغن پاشيده شده روي ديوار را مشخص كنيد و لكه ها را در جهتي كه پاشيده شده اند، پاك كنيد زيرا اين كار سبب راحت پاك شدن لكه ها مي شود.

2. با يك پارچه نرم با قدرت جذب بالا كه روي ديوار خراشيدگي ايجاد نمي كند ، روغن و ديگر لكه ها را پاك كنيد.

3. پارچه را از يك سمت ديوار به سمت ديگر و يا از بالا به پايين بكشيد و از دايره اي پاك كردن سطوح خوداري كنيد. در هر بار آشپزي بلافاصله سطوح را با دستمال پاك كنيد.

4. پس از هر بار تميز كردن سطوح فلزي آن را با يك دستمال خشك به طور كامل پاك كنيد زيرا آب مي تواند به مرور زمان باعث نابودي فلز شود.
ساير موارد كاربردي براي از بين بردن آلودگي هاي آشپزخانه

موم شمع :

با استفاده از موم شمع قادر به پاك كردن بسياري از آلودگي هاي ايجاد شده بر روي كاشي و سراميك هاي آشپزخانه خود خواهيد بود .

آب برنج :

استفاده از آب برنج براي از بين بردن لكه هاي چربي ايجاد شده بر روي اجاق گاز ، روشي آسان و اقتصادي و سازگار با محيط زيست است . كافي است كه آب برنج را بر روي سطح اجاق گاز خود ماليده و اجازه دهيد تا خشك شود و سپس لكه هاي موجود بر روي اجاق را با استفاده از يك دستمال مرطوب به راحتي پاك كنيد .

لكه چربي روي گاز

مواد شوينده :

مخلوط آب گرم و مواد شوينده در تميز كردن لكه هاي روغن بسيار موثر است اما مراقب باشيد زيرا تركيب شيميايي اين مواد ممكن است باعث آسيب رسيدن به پوستتان شود .

ليمو و جوش شيرين :

تركيب ليمو و جوش شيرين، تركيبي عالي براي از بين بردن لكه هاي چربي تازه ايجاد شده هستند .

آب گرم :

اگر لكه روغن تازه است ، مي ‎توانيد با استفاده از آب گرم، لكه هاي چربي را بلافاصله از روي اجاق، كف و يا ساير وسايل آشپزخانه پاك كنيد .

استفاده از جوش شيرين براي از بين بردن لكه هاي روغني

همانطور كه در بخش رازهاي خانه داري نمناك گفته ايم براي از بين بردن لكه هاي سخت يك ليوان آب ولرم به اندازه (240 ميلي ليتر) را با يك ليوان جوش شيرين مخلوط كرده تا به شكل خمير در بيايد سپس خمير را با استفاده از يك پارچه و يا يك اسفنج روي لكه ها بماليد و با يك پارچه تميز خمير را از روي سطوح پاك كنيد.

تميز كردن هود

مخلوط سركه و آب براي پاك كردن سطوح چربي

براي پاك كردن سطوح چربي مقدار مساوي سركه و آب ولرم را با هم مخلوط كنيد و درون يك آب پاش(اسپري) بريزيد و روي لكه ها بپاشيد سپس 5 دقيقه صبر كنيد تا مخلوط سركه لكه ها را در خودش حل كند. در آخر سطوحي را كه روي آن سركه پاشيده ايد، را با پارچه نمدار پاك كنيد و براي خشك كردن آن از يك پارچه خشك استفاده كنيد.

جلا دادن روي سطوح فلزي با استفاده از روغن زيتون

براي اينكه سطوح فلزي شما لكه دار نشود و سطوح فلزي براقي داشته باشيد ، يك قاشق غذا خوري روغن زيتون را به يك تكه پارچه نرم و يا پنبه آغشته كنيدو روي سطوح فلزي بكشيد . مي توانيد به جاي روغن زيتون از جلا دهنده هاي فلزي استفاده نماييد.
ساير نكات براي رفع لكه هاي چربي

    حداقل هر دو هفته يك بار هود آشپزخانه خود را تميز كنيد تا از جمع شدن لكه هاي چربي و خاك بر روي آن جلوگيري شود .
    در حالت ايده آل فيلتر هود بايد ماهي يك بار تميز شود .
    برخي از فيلتر ها را مي ‎توان در ماشين ظرفشويي شستشو داد .
    در حين پخت و پز تا جاي ممكن ، قابلمه و ماهي تابه را با درشان بپوشانيد و دستان چرب خود را به كابينت هاي اشپزخانه نماليد .
    براي تميز كردن سطوح فلزي از برس هاي سخت و سيمي و حتي اسفنج هاي زبر استفاده نكنيد زيرا سبب خراشيده شدن سطوح فلزي مي شود.
    براي رهايي از شر لكه هاي روي ديوار لكه ها را سريع پاك كنيد .
    براي پاك كردن سطوح كه جاي اثر انگشت دارد، از يك پاك كننده غير كلريدي استفاده كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۰۷:۲۳ ] [ ليلا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی