عمومي
درباره مطالب عمومي مردم

چگونه انواع لكه هاي فرش را تميز كنيد

آيا مي دانيد چگونه با لكه هاي سخت روي فرش تان مقابله كنيد؟ برخي از روش ها واقعا مي توانند اوضاع را بدتر كنند! اين تنها چيزي است كه براي تميز كردن فرش و نحوه پاك كردن انواع مختلف لكه ها نياز داريد.
در واقع هيچ قانون طلايي براي تميز كردن فرش ها وجود ندارد . لكه ها و نقاط مختلف به روش ها و تكنيك هاي مختلفي واكنش نشان مي دهند، بنابراين يكي از مهم ترين جنبه هاي تميز كردن فرش، تعيين نوع لكه است كه با آن سر و كار داريد و راه حل هاي مناسب براي اين مشكل خاص را بدانيد.

همچنين به خاطر داشته باشيد كه فرش هاي مختلف ممكن است به طور متفاوت با محصولات مختلف واكنش نشان دهند.

در اين بخش از نكات خانه داري در نمناك چند لكه فرش معمولي و نكاتي درباره نحوه برخورد با آن ها آورده شده است. قبل از استفاده از هر روش يا محصول جديد، به ياد داشته باشيد كه دستورالعمل هاي روي برچسب را دنبال كنيد و محصول را در قسمت كوچكي از فرش يا قاليچه امتحان كنيد.

لكه هاي طبيعي فرش:

لكه هاي طبيعي - مانند گيلاس و توت ها، شير، يا غذاي طبيعي - همه بر پايه آب هستند و برخي از آسان ترين لكه ها براي پاك كردن هستند. به خاطر داشته باشيد كه با آب و مقدار كمي مواد شوينده مايع (يا سركه سفيد)استفاده كنيد (اگر مي خواهيد طبيعي باشد با آب گرم مخلوط كنيد.)
لكه هاي آبي ديگر فرش:

هر چيزي كه آب داشته باشد به عنوان جز اصلي مي تواند دقيقا به همان شكل مورد استفاده قرار گيرد. اين شامل نوشيدني ها، جوهر خودكار، و حتي ژله مي شود.


لكه جوهر معمولي روي فرش:

بهترين حلال براي پاك كردن لكه جوهر ماست است به اين روش كه روي لكه ماست بريزيد و آن را روي قسمت جوهري پخش كنيد. بعد از اين كه ماست كاملا با جوهر مخلوط شد، با يك قاشق آن را از روي فرش جمع كنيد. اين روش را چند بار تكرار كنيد تا جوهر به طور كامل جذب ماست شود.
لكه هاي سنگين فرش:

برخي از لكه ها بيش از پيش اسباب دردسر هستند و اگر به سادگي با آب و مواد شوينده شسته شود لكه بر جاي مي گذارد . اينها معمولا آيتم هاي بسيار تيره مثل قهوه و خون هستند. در اين مواقع مي توانيد از تركيب آب و نوشابه استفاده كنيد.


لكه هاي چربي فرش:

پارچه اي كهنه را روي لكه بگذاريد و اتو روي آن بكشيد. دقت كنيد كه در شرايط حرارتي متوسط باشد. گرما به انتقال باقيمانده روغني از فرش به پارچه كمك كند كه بعدا مي تواند به صورت عادي شسته شود.
لكه هاي تنباكو و نيكوتين روي فرش:

بهترين پاك كننده براي اين لكه ها گليسيرين مي باشد با اين دستور كه كمي گليسيرين را روي محل مورد نظر ريخته و به آرامي آن را تميز كنيد ؛ حالا دوباره اين كار را انجام دهيد و مقداري لكه پاك كن نيز روي آن بريزيد و به مدت نيم ساعت آن را روي محل بگذاريد و بعد آن را بشوييد.

لكه هاي پروتئين فرش:

پاك كننده هاي پروتئين يا آنزيم براي تميز كردن لكه هاي سرسخت پروتييني مثل تخم مرغ ، خون، مدفوع يا استفراغ، كارآمد هستند. اين محصولات آنزيمي تا زماني كه روش توليد كننده را دنبال مي كنيد خوب كار مي كنند. به عنوان محلول پاك كننده لكه خون و تخم مرغ مي توانيد از محلول آب نيمه گرم، نمك، صابون و سركه سفيد استفاده كنيد.

لكه دوده:نمك بهترين ماده براي پاك و جمع كردن لكه دوده از روي فرش است و براي اين كار تنها كافيست روي محل مورد نظر نمك بپاشيد. بعد از يك ساعت و نيم با جاروبرقي نمك ها را جمع كنيد.
موم و لكه هاي آدامس فرش:

ترفند استفاده از لكه هاي آدامس و موم، نقطه مقابل روش پاك كردن لكه هاي روغني است. در اين مواقع تكه يخي را در پارچه نازكي بپوشانيد و آن را روي لكه نگه داريد تا خشك شود. سپس از يك شي مانند قاشق و يا يك چاقوي تيز استفاده كنيد تا به آرامي موم يا آدامس را از پارچه جدا كنيد.

لكه هاي طبيعي يا آلي فرش:

از بين بردن برخي از لكه هاي محلول در آب مثل قهوه و چاي دشوارتر هستند زيرا گرماي مايع به بافت فرش ارتباط دارد. اين مواد اغلب بعد از تميز كردن، لكه بر جاي مي گذارند. هنگامي كه محصولات قابل حل در آب حل شوند، اين لكه هاي طبيعي و آلي با يك عامل اكسيد كننده از بين مي روند.

به عنوان مثال آب نيمه گرم و مقداري پودر لباس شويي و اسفنج مي تواند اين نوع لكه ها را از روي فرش خانه ي شما پاك كند اما اگر لكه ها مجدد باقي ماند از آب اكسيژنه 5 درصد و كمي آب لكه زدايي را ادامه دهيد تا كامل پاك شود و سپس با دستمال محل را خشك كنيد و مالش دهيد.

ساير لكه هاي آلي كه با عوامل اكسيد كننده واكنش نشان مي دهند عبارتند از غذاها و نوشيدني ها، نظير آب انگور، كچاپ، خردل و بيشتر ادويه جات.

لكه هاي مصنوعي يا پلاستيك فرش:

لكه هاي ايجاد شده توسط انسان، به ويژه آن هايي كه از رنگ هاي قرمز ايجاد شده اند، به عامل كاهش نياز دارند. انواع لكه ها، همانطور كه در مقالات قبلي اشاره شد، بر روي نايلون بيشتر از بافت هاي ديگر تاثير مي گذارند.

اين عامل را با حوله مرطوب و يا اتو گرم و يا ديگر منابع حرارتي پاك كنيد. اين فرآيند نيازمند توجه دقيق است تا به رنگ فرش يا بافت آن آسيب نزند. از حوله مرطوب، يك بار مصرف و سفيد رنگ بين اتو و فرش استفاده كنيد تا فرش را از تاثير منفي بر بافت حفظ كند.


نكاتي براي آنكه چگونه بهتر لكه ها را از فرش و قاليچه پاك كنيد

اگر از نكات بالا پيروي كنيد، فرش و قاليچه را سريع و ساده تميز مي كنيد اما برخي روش ها وجود دارند كه مي توانيد آن را حتي آسان تر انجام دهيد. در اينجا برخي اشارات مفيد براي رفع لكه فرش و قاليچه آورده شده است:

هميشه بعد از ايجاد لكه، آن را سريع تميز كنيد. اگر لكه ها اجازه خشك شدن روي پارچه را داشته باشند، پاك كردن آن ها بسيار دشوار است. لكه هاي تازه معمولا مرطوب هستند و با تلاش كمتري پاك مي شوند.

هرگز لكه را پاك نكنيد چون به سادگي به بخش بزرگ تر فرش سرايت مي كند و به جاي آن لكه را محو كنيد و به پارچه ديگر منتقل كنيد.

پاك كننده فرش
راه تميز كردن لكه هاي فرش چيست؟

از دستمال ميكروفاير، يك حوله و يا نوع ديگري از پارچه اي كه در تماس با آب حل نمي شود، استفاده كنيد. دستمال كاغذي ممكن است ايده خوبي به نظر برسد اما وقتي شروع به پاره شدن كرد، تكه هاي كوچكي ازآن در بافت فرش مي روند.

به طور مرتب جارو بكنيد تا مطمئن شويد كه فرش ها و قاليچه تا جايي كه ممكن است، گرد و غبار ندارند هر چه گرد و خاك بيشتر روي فرش باقي بماند، لكه بيشتر بايد به آن بچسبد.

هميشه هر محصول جديد يا مواد شوينده را بر روي يك ناحيه كوچك و نامحسوس از فرش امتحان كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۰ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۸:۰۰ ] [ ليلا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی